Odd Molly er et merke med en hjerne, et hjerte og en bevissthet.

VÅR VISJON

Odd Molly gjør en positiv forskjell og vil alltid være inspirert av, samt kjempe for å ha flere Molly-er i verden.

Les vår fullstendige bærekraftige raport her.

SINN

Odd Molly ønsker å hjelpe kundene sine å kle seg mer bærekraftig og tilbyr et distinkt designkonspet med bærekraftige materialer, høy kvalitet og et langt livsspann. Så lite innvirkning som mulig - så langt livsspann som mulig. Oppfordre gjenbruk eller resirkulering.

HJERTE

Odd Molly ønsker å kjempe for rettighetene til jenter slik at de selv kan bestemme hvordan de vil leve livene sine og bidra til samfunnet. Et samfunn hvor jenter føler en frihet og våger å følge drømmene sine gjennom selvforsyning, ytringsfrihet og akseptert mangfold.

SAMVITTIGHET

Odd Molly ønsker å påvirke sine partnere, ansatte og samfunnet på en positiv måte ved å aktivt ta ansvar. Langsiktige, tillitsfulle forhold til partnere og ansatte som skaper verdier for de rundt oss.



MATERIALVALG

Når vi velger materialer til våre plagg, har vi en valgmulighet – vi kan bruke mer eller mindre bærekraftige materialer. Samtidig må garnet eller stoffet overholde våre krav til design og kvalitet. Vi har som mål å øke prosentandelen av bærekraftige materialer i kolleksjonen så raskt som mulig.


PRODUKSJON

Odd Molly har ingen produksjon selv, i stedet har den kolleksjoner som leveres av utvalgte produsenter i Kina, India, Italia, Litauen, Portugal, Spania, Sri Lanka og Marokko. Siden så mange enheter inneholder intrekat, håndsydde detaljer, krever Odd Molly høy standard på sine leverandører. Valget av produsenter er hovedsakelig basert på produktkvalitet og leveringsevne, men etiske og miljømessige betraktninger er også en faktor, og at produksjonen er økonomisk levedyktig. Leverandører må følge Fair Wear Foundation regler for arbeidsforhold og Odd Mollys kvalitetsforsikring og kjemikalieavtale.

Odd Molly har vært et medlem av Fair Wear Foundation (FWF) siden 2009, en uavhengig organisasjon uten fortjeneste, dedikert til å forbedre arbeidsforholdene for plaggarbeidere. Sammen med FWF, arbeider Odd Molly arbeider aktivt for å møte arbeidsforholdene. Som del av samarbeidet utfører FWF inspeksjoner av Odd Mollys leverandører i henhold til et felles plan.

Gå inn på Fair Wear Foundation for mer informasjon.
FWF logo


Samfunnsrapport 2017
Samfunnsrapport 2016
Resultatkontroll for varemerket 2016

ETIKK



Vi er stolte over å kunngjøre at vi har underskrevet initiativet Swedish Fashion Ethical Charter (Etikkerklæring for svensk mote) for aktivt å arbeide sammen med industrien for industrien når det gjelder spørsmål som mangfold og sosial bærekraftighet. Standarden omfatter saker som aldersgrenser, arbeidsforhold, helsetilstand, størrelser i prøvekolleksjoner og mangfoldsrepresentasjon når det gjelder etnisitet, alder og kjønn. Denne erklæringen er enestående fordi den for første gang inkluderer alle rollene og områdene innenfor virksomheten.

DYREVERN

• Odd Molly bruker ikke det som klassifiseres som «ekte pels», kun skinn fra dyr som er alet opp til næringsmiddelindustrien. Eksempler er skinn og pels fra sauer, geiter, kuer, alpakkaer og reinsdyr.

• Siden november i 2012 har Odd Molly vært medlem av programmet «Fur Free Retailers».

• Merinoullen som brukes av Odd Molly er uten mulesing ettersom den kommer fra Sør-Afrika hvor «mulesing»-metoden ikke brukes.

• Vi aksepterer ikke plukking av dun fra levende fugler. Våre dunleverandører er sertifisert av IDFL.

• Fordi vi ikke aksepterer skadelige plukkemetoder av angorakaniner, har vi bestemt oss for å ekskludere angoragarn fra kolleksjonene våre.

Les mer på

www.swedishfashioncouncil.se
www.djurensratt.se
www.infurmation.com
www.palsfrihandel.se
www.furfreeretailer.com



KJØNNSLIKESTILLING


Vi tror på likestilling i ledende stillinger og er stolte av å bli rangert som nummer 1 på Allbrights prestisjefylte liste over likestilte selskaper for 2015.

Odd Mollys styre består av 50 % kvinner og 50 % menn og ledelsen består av 60 % kvinner og 40 % menn.

I alt vi gjør, gir vi en hyllest til Molly. Vi ønsker å inspirere jenter og kvinner i alle aldre til å bryte fri fra konvensjoner og følge sine egne drømmer. Vi vil alltid kjempe for flere Molly-er rundt om i verden. Dette er grunnen til at vi startet Odd Project; et initiativ for å oppfylle jenters livslange drømmer.

MILJØ

Tekstilindustrien bruker store mengder vann og kjemikalier, noe som har innvirkning på miljøet. Odd Molly har derfor som målsetning å være et bærekraftig alternativ for kundene våre, og vi arbeider kontinuerlig for å gjennomføre forbedringer. Vi mener at et lite steg er bedre enn ingen steg, selv om veien er lang.

En av våre grunnleggende verdier er at vi ikke designer «fast fashion» – mote som kommer og går på et øyeblikk. Vi ønsker at hvert eneste plagg vi fremstiller skal være elsket og brukes i mange sesonger.

KJEMIKALIER

Alle Odd Mollys leverandører må skrive under på våre lister over regulerte kjemikalier, i henhold til EUs regelverk (REACH). For å forsikre oss om at alle leverandørene følger reglene, tester vi materialene våre i akkrediterte laboratorier.

Odd Molly er også medlem av «kjemikaliegruppen» i det svenske forskningssenteret SWEREA, som støtter tekstilbedrifter i håndteringen av kjemikalier i leveransekjedene.

RESIRKULERING

Vi jobber sammen med organisasjonen Human Bridge. Sammen med Human Bridge donerer vi klær som vi ikke kan selge gjennom butikkene våre, men i stedet for å kaste dem bort, blir disse klærne gitt til mennesker i nød. Klærne sorteres før de blir donert, for å sikre at de er rene og i god stand. Hvis klærne ikke oppfyller disse kriteriene, vil de bli resirkulert av Returtex.



VANN

Den stadige reduksjonen i tilgangen til rent vann er en stor utfordring for tekstilindustrien. For å bidra til bedre og mer effektiv vannhåndtering i fabrikkene vi bruker, var Odd Molly 2010 ett av 34 svenske selskaper som dannet Sweden Textile Water Initiative i samarbeid med Stockholms internasjonale vanninnstitutt (SIWI).

Prosjektet var en læreprosess om problemstillingene relatert til vann i leveransekjeden for tekstil- og lærforhandlere, og det har gitt oss mer omfattende kunnskap om hvordan vi kan bidra til mer bærekraftig bruk av vann.

Vi utarbeidet også retningslinjer rundt spørsmål knyttet til vanneffektivitet, forebygging av vannforurensning samt avfallsvann i leveransekjeden.

STWI-prosjekter er neste fase av prosjektet, som starter 2015. I et unikt samarbeid mellom STWI-merkene, SIWI og SIDA (det svenske organet for internasjonalt bistandssamarbeid og utvikling), kan leverandører få hjelp fra eksperter til å vurdere hvordan de kan forbedre vannhåndteringen sin, og de kan også få relevant opplæring. Odd Molly har 3 leverandører som deltar i dette prosjektet.

Hvis du vil vite mer, kan du besøke STWI. Du kan også lese den første halvårlige globale rapporten fra STWI Projects.

Hvis du er interessert i å lese mer, kan du kjøpe boken «The Textile Challenge». I denne boken vil du få hele historien og ideen bak Sweden Textile Water Initiative. For hvert eksemplar som selges går 1 USD til WaterAid India. Få tak i boken her!